poniedziałek, 27 sierpnia 2012

Balon jako materiał porównawczy

23 lipca 2012 roku ok godz 17 przejeżdżając przez miasto zachaczyłem o okolice siekierek, gdzie wykonałem ok kilkaset zdjęć nieba w celu uchwycenia czegoś niezwykłego.
W pewnej chwili zobaczyłem przelatujący na wysokości przynajmniej 1,5-2km samolot pasażerski, który zacząłem fotografować, ponieważ niejednokrotnie widziałem zdjęcia z różnych zakątków świata z dziwnymi obiektami widocznymi w pobliżu samolotów na wysokościach przelotowych.
Gdy tak wykonywałem serię zdjęć nagle w kadr wleciały mi dość majestatycznie dwa jasne obiekty.

Oryginalne zdjęcie - 17:13:47s
Udało mi się wykonać 9 zdjęć tych obiektów, które przemieszczały się od strony wschodniej na zachód/płd-zach. zanim zlały się z bardzo jasnym od światła słonecznego niebem.
Zostały one uchwycone w chwili, gdy były w zenicie na maks. ogniskowej 105mm, czas migawki zaś wynosił 1/800s.

Powiększenie + rozjaśnienie obrazu
Prawdopodobnym wyjaśnieniem może być przelatujący pojedyńczy balon meteo, od którego przed pojawieniem się w kadrze oderwał się jakiś fragment (np powłoki) w związku z czym widoczne są dwa elementy - nie mogły być to dwa balony meteo, ponieważ jak udało mi się ustalić, zawsze wysyłany jest w powietrze tylko jeden taki balon.
Ośrodek badawczy Instytutu Meteorologii mieści się w Legionowie, które oddalone jest od miejsca obserwacji ok.25km, a więc nawet jeżeli zostałyby wysłane wyjątkowo dwa balony meteo, nawet wówczas szansa, że oba zostaną poniesione z wiatrem aż nad rejon Siekierek jest minimalna- prawdopodobnie rozdzieliłyby się i napewno nie leciałyby tak blisko siebie.
Na kolejnych zdjęciach widać w jakim kierunku podążały dwa obiekty oraz jak zmieniało się ich położenie względem samolotu.

17:13:47s


Jak łatwo zaobserwować zmienia się także ich kształt, co zdaje się potwierdzać tezę o balonach-
na pewnej wysokości powłoka takiego balonu może w wyniku zmniejszonego ciśnienia ulegać deformacjom.
Na powyższym zdjęciu zebrane są razem ujęcia tego samego obiektu na zbliżeniu z nałożonymi różnymi filtrami, które pomagają dojrzeć w nim więcej szczegółów.

17:13:50s


17:13:50s

I ostatnie zdjęcie ze zbliżeniem


17:13:58s
Oprócz wersji z balonami meteorologicznymi napewno trzeba wziąć pod uwagę możliwość iż były to dwa balony wysłane w powietrze przez prywatną osobę.

Na 99% można odrzucić opcję UFO - gdyby obiekty wykonywały jakieś dziwne, gwałtowne ruchy, wówczas możnaby było wziąć to pod uwagę ale nic takiego nie miało miejsca, zaś wszelkie przesłanki wskazują raczej na to, iż były to balony.

Materiał ten napewno w przyszłości posłuży jako porównawczy do innych rejestracji - nawet takie mało interesujące z pozoru zdjęcia czy filmy mają swoją wartość, którą dostrzegamy z czasem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz